Selasa, 21 Februari 2012

Account Facebook Selepas Kita Mati (??)


 Sebuah renungan yang perlu kita fikirkan bersama,

Buat kamu, sobatku . . .
jika satu hari nanti kita mati, akun facebook ini hanya kita yang tahu password hanya kita yang bisa access..   dan   selepas kita mati.. apa yang terjadi pada akun fb kita? Akun facebook ini akan tetap ada walaupun kita sudah tiada,, mungkin ada yang akan ucapkan takziah di fb "Innalillahi wainnalilaihi roji'un, selamat jalan teman, smoga Allah menerima amal baikmu ato semoga Allah mengampuni segala kekhilafanmu dan dosa-dosanmu.." kalimat2 itu yang mungkin akan ada wall kita,, mungkin ada yang selalu jenguk Fb kita sebagai pengobat rindu tetapi.. sadarkah gambar, foto, tulisan kita yang tidak baik.. akan terus membuatkan kita tersiksa di alam kubur? gambar-gambar yang tidak ditutupi aurat dengan sempurna? Kata-kata yang yg tak terpuji akan membawa kesengsaraan kita di alam kubur.. sebuah dosa jariyah akan terus menerus.. bertaun-taun kita bakalan menghimpun saham dosa.. hanya sebuah kenangan yang kita tinggalkan yang justru tidak akan bisa menyelamatkan kita.

Buat orang yang ditinggalkan ..
sedih jika difikirkan, apabila org tersayang sentiasa memerhatikan facebook kita...mungkin hanya fb yang menyebabkan mereka merasakan kita masih lagi berada didunia ini..

alangkah ibanya ketika ibu melihat gambar anaknya di fb... alangkah sedihnya ketika ayah membaca semua post di fb.. pasti mereka amat merinduimu..

adik or kakakmu juga akan sering ke profilemu.tiada lagi pergaduhan,pertengkaran antara kamu adik kakak..yang ada hanya kenangan...menatap profile fbmu dengan linangan air mata.. apakah daya.. hanya airmata menjadi peneman mereka dikala tubuhmu hancur di mamah bumi..

mungkin.. untuk org kesayangan kamu tak akan pernah melawati halaman fb mu setiap hari..setiap kali log in fb..perkara yang pertama yang mereka search adalah account fb mu..dengn harapan..kamu masih lagi bernafas..................................

Saatnya skrang gunakan facebookmu utk sesuatu hal yg baik,
Sesuatu hal yang brmanfaat.. (Amiin)

Wahai Tuhanku, sesungguhnya waktu dhuha adalah waktu dhuha-Mu, keagungan adalah keagunan-Mu, keindahan adalah keindahan-Mu, kekuatan adalah kekuatan-Mu, penjagaan adalah penjagaan-Mu, Wahai Tuhanku, apabila rezekiku berada di atas langit maka turunkanlah, apabila berada di dalam bumi maka keluarkanlah, apabila sukar mudahkanlah, apabila haram sucikanlah, apabila jauh dekatkanlah dengan kebenaran dhuha-Mu, kekuasaan-Mu (Wahai Tuhanku), datangkanlah padaku apa yang Engkau datangkan kepada hamba-hambaMu yang soleh”.

sumber : kolaborasi

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Pengikut

We Love Palestine

We Love Palestine